Retningslinier for parter på elevheste ved MJR

Hvad er en part, og hvad indebærer det?

At have part på en elevhest er lidt som at have sin egen hest, bare på deltid. Man har 1-2 dage, hvor man rider hesten uden underviser samt en gang ugen på et ridehold.

Hvad skal der til for at kunne få part?

• Man skal passe til hesten (Størrelse og temperament)

• Man skal kunne klargøre hesten selv

• Man skal kunne sadle op selv

• Man skal kunne ride og styre hesten selv uden trækker.

• Man skal kunne sammensætte en træningstime for hesten (opvarmning, træning og afskridtning)

• Udvise ansvarlighed og forståelse for hesten.

Nå ovenstående er opfyldt, kan man i samarbejde med underviser samt bestyrelse blive tildelt en part på en hest såfremt der er ledige parter på en af henstene..

Hvad må man, når man har part?

• Man må gerne ride en runde i skoven (kun venstre side af skoven), men det skal aftales med bestyrelsen hver gang og der skal være en voksen med som går ved siden af.

• Man må modtage springundervisning af klubbens underviser (Kun efter aftale med bestyrelsen og kun ved Rebecca)

• Man må starte til stævner på MJR. (Efter aftale med Rebecca og bestyrelse)

• Man må, i de perioder hvor hestene ikke bliver brugt på ridehold (Ferie og lign), ride en ekstra dag eller to. (Kun efter aftale med bestyrelsen)

Hvilke rettigheder har man, når man har part?

• Man har førsteret til den pågældende hest i forbindelse med stævner. Dog ikke eneret.

• Man har førsteret til den pågældende hest i forbindelse med ridelejre. Dog ikke eneret.

Med en part følger også enkelte forpligtelser:

• Man deltager på turnushold i stalden. (Hver 4. uge)

• Man mødes med resten af turnusholdet ca kl 8 søndag morgen. (Aftales indbyrdes på holdene)

• Opstaldede heste samt elevhestene fodres

• Opstaldede heste samt elevheste lukkes på fold

• Der udmuges samt fyldes hønet og tjekkes vand ved elevhestene.

• Om sommeren, når hestene er på døgnfold, tjekkes vand og hø / wrap ved elevhestene på foldene.

• Man forpligter sig til at deltage i mindst 2 arbejdsdage om året (Er parten under 15 år, medbringes min. 1 voksen)

• Man forpligter sig til at hjælpe til mindst 2 stævner pr år (Er parten under 15 år, medbringes mindst 1 voksen) Man instrueres selvfølgelig i den eller de opgaver man får / vælger.

Hvilken type part findes der?

Vi har i øjeblikket 2 parter:

• Lille part

• Skal deltage på mindst 1 undervisningshold pr uge

• må ride 1 dag uden undervisning (frit valg på dage uden undervisning)

• Pris: 300,- for part + 360,- for undervisningshold

• Stor part

• Skal deltage på mindst 1 undervisningshold pr uge

• Må ride 2 dage uden undervisning (1 hverdag og 1 lørdag eller søndag)

• ‘Pris: 600,- for part + 360,- for undervisningshold

Ønsker man at have part på en af elevhestene, skal man sende en mail til bestyrelsen på: info@midtjydskrideklub.dk

Hvis retningslinjer og / eller eventuelle aftaler ikke overholdes, kan kontrakten blive opsagt af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning uden refusion af indbetalt kontingent.